Învățământ global și dezvoltare durabilă – câteva idei și opinii necesare

Învățământ global și dezvoltare durabilă – câteva idei și opinii necesare

Învățământ global și dezvoltare durabilă – câteva idei și opinii necesare
- interviu cu prof. dr. Adrian Simion, profesor de istorie la Colegiul Economic „Dionisie Pop Marțian” Alba Iulia
 
1. Domnule profesor, sunteți implicat în proiectul „Get up and Goals” încă din 2019 și am vrea să știm de ce credeți că este important să învețe elevii și tinerii despre dezvoltarea durabilă? 
În general, s-a încetățenit ideea conform căreia este foarte important să le vorbim cât mai mult tinerilor despre modul în care ei trebuie să se pregătească pentru un viitor pe care să și-l contruiască mai mult pe cont propriu, decât să îl aștepte ca pe un „bun” primit de-a gata. Și asta nu e ceva rău, din contră. Ei bine, în acest context, al programării propriului viitor, un tânăr trebuie să fie conștient că ceea ce face el azi sau fac prietenii săi, colegii săi, oamenii în general, va avea repercursiuni asupra viitorului și chiar asupra viitorului său. Și, ca atare, este absolut necesar să știe ce presupune un concept precum cel de „dezvoltare durabilă”. Până la urmă, lumea de mâine, în care el va trăi, poate fi mai bună sau mai puțin bună și datorită deciziilor pe care le ia azi în privința unor aspecte precum mediul, consumul de resurse, investiții eficiente etc. etc. Iată de ce cred cu tărie că va trebui să ne axăm tot mai mult pe astfel de problematici și să-i introducem cât mai mult pe adolescenți în acest subiect atât de delicat, cel al dezvoltării durabile și obiectivelor de dezvoltare durabilă. Pentru că, până la urmă, educația pentru dezvoltare durabilă are în vedere atât ceea ce a fost învățat de către cei implicați în acest proces (profesori, elevi, părinți, comunitate locală etc.), cât și viziunea viitoare pentru acumularea de cunoștințe, valori și teorii care au legătură cu subiectul. Este nevoie ca ai noștri tineri să-și dezvolte o mentalitate sănătoasă în raport cu modul în care își „construiesc” viitorul, să aibă idei proprii bine argumentate, să-și stabilească propriile valori, să gândească sistematic, să-și imagineze un viitor pozitiv mai sustenabil și să înțeleagă cât mai bine raportul tradiție – inovație.
 
2. Cum pot beneficia practic elevii de ideile care se transmit prin lecții care pun accentul pe probleme ce țin de dezvoltarea durabilă și învățarea globală?
Dacă nu mă înșel, pe la începutul acestui deceniu, apărea un studiu interesant denumit „Educație pentru dezvoltare durabilă” și care a fost comandat de Divizia pentru Educație pentru Pace și Dezvoltare Durabilă a UNESCO. Autorii studiului au identificat încă de atunci unele „procese-cheie” care se află la baza programului-cadru și practicilor educației pentru dezvoltare durabilă (EDD). Trebuie să spunem că ceea ce denumim drept „educație globală” este legată indisolubit de dezvoltarea durabilă. Până la urmă, avem în vedere un anumit tip de educație în care este vorba despre procese de colaborare și dialog (incluzând multiplele părți implicate și dialogul intercultural), procese ce angajează sistemul pe de-a-ntregul, procese care inovează. Practic, elevii noștri au avut și au posibilitatea să ia contact cu lumea în moduri în care înainte nu se putea. Pornind de la aspecte care deja au devenit comune pentru ei, precum parteneriate, schimburi de experiență și programe de învățare comună pe care le desfășoară cu colegi din alte țări din Europa, au trecut la implicarea în proiecte mai „hard” care țin de problematici precum migrație, schimbări climatice sau inegalități. Iar datorită acestor oportunități și-au dezvoltat, fiecare în parte, propria viziune privind modul în care este și datoria lor să fie mai responsabili cu mediul, cu persoanele din jurul lor care pot să fie, de exemplu, victime ale unor abuzuri sau nedreptăți, și față de comunitate în general. Și acest fapt îi pregătește pentru o lume în care aspecte precum „globalizarea”, „învățarea pe tot parcursul vieții”, „protecția eficientă a mediului”, „multiculturalismul”, „implicarea socială” ș.a.m.d. vor trece tot mai mult de la stadiul de „termeni de nișă” la cel de „aspecte cotidiene ale vieții fiecăruia dintre noi”. 
 
3. De ce credeți că este important să învețe tinerii despre schimbări climatice, migrații sau inegalitățile internaționale?
Pentru că, fie că ne place fie că nu, acestea sunt chestiuni care țin tot mai mult de lumea în care trăim. În orice comunitate am trăi, oricât ar fi ea de izolată sau de tradițională, noi, oamenii, nu suntem rupți de lume. Evoluția sau involuția socială generală, mai devreme sau mai târziu „ajunge” și la noi. Și ne afectează. Ei bine, mergând pe această logică, este evident că e mult mai bine să fii pregătit când „tăvălugul” vine peste tine. Omul, prin natura sa, este o ființă adaptabilă. Poate și din acest motiv ne aflăm în fruntea lanțului trofic. Și pentru că poate să se adapteze, poate să se miște, poate să-și schimbe habitatul, comportamentul, modul de a gândi și a acționa, sau ce alte exemple mai doriți să dăm, omul se dezvoltă, atât el individual, cât și specia umană. Ca atare, conștienți fiind că lumea în care vor trăi copiii noștri peste 10, 20 sau 30 de ani va fi tot mai diferită de cea în care trăim noi acum, este absolut necesar să-i pregătim pe copiii noștri pentru ce-i așteaptă. Sigur că nu putem „să ghicim în cafea” și să le spunem cum va fi exact lumea când ei vor fi adulți, dar anumite predicții, anumite scenarii, bazate pe studii și cercetări științifice serioase, putem să le prezentăm. Este bine să știe, de exemplu, că dacă azi ei au colegi în clasă care sunt în proporție de peste 90% români ca etnie și creștini ca religie, ai lor copii cu siguranță nu vor mai avea colegi de clasă care să se înscrie în astfel de structuri etnice și religioase. Și, dacă vreți, mai putem discuta despre o sumedenie de alte exemple. În plus, poate că ar trebui să ne axăm tot mai mult pe astfel de aspecte în educație, pentru că modul în care ne pregătim în școală poate să fie decisiv pentru a limita cât mai mult „boli sociale” precum sărăcia, inegalitățile, discriminarea ș.a.m.d.  Ideea e simplă și nu e neapărat nouă: istoria ne învață că lumea a fost, este și va fi într-o continuă transformare și cu cât am trecut dintr-o epocă istorică în alta, cu atât transformările au fost mai multe, mai rapide, mai puternice. Iar copiii noștri trebuie să știe că nu pot „scăpa” de aceste transformări și este absolut necesar să fie cât mai pregătiți pentru ele.
 
4. Știm că ați fost și sunteți implicat în diverse proiecte cu elevi și cu tineri, în general, și am vrea să știm de ce credeți că este important să încurajați tinerii să devină cetățeni activi? 
Îmi amintesc că la o școală de vară la care eram lector, cineva m-a întrebat odată, de ce mi-am ales meseria de profesor. Și i-am răspuns, spre surprinderea tuturor, că eu nu am „meseria” de profesor, chiar dacă ea există ca atare, cred că o și regăsim în COR la subgrupa majoră 23. Și asta pentru că, din punctul meu de vedere, a fi profesor nu este o „meserie”, este ceva mai mult, este o datorie, o responsabilitate de fiecare zi. Și nu vreau să fiu subiectiv sau să creadă cineva că jignesc, căci respectul meu pentru muncă este real, oricare ar fi acea muncă, cinstită să fie. Dar, ca să dau un exemplu, lăcătușul mecanic, așa cum a fost tatăl meu, de exemplu, când pleacă din fabrică, rupe legătura cu munca lui fizică, acasă nu mai are mașinăriile, uneltele cu care și la care să lucreze. Profesorul, preotul, medicul, psihologul, și vă mai pot da câteva exemple, dacă vreți, sunt „altceva”. Și sunt „altceva” tocmai pentru că obiectul muncii lor are în centru omul, individul ca ființă vie. Și profesorul are în plus o datorie pe care ceilalți nu o au: aceea de a forma. Educația nu se termină după clasa a opta, a douăsprezecea, după facultate, masterat sau doctorat. Nu. Educația este continuă. Și ca atare, societatea are nevoie de profesori. Sigur că putem fi autodidacți, dar câți o facem sau câți facem eficient această autoeducație? Și dacă școala și profesorul sunt necesare societății, atunci profesorul este dator să-și pregătească discipolii pentru viață și societate. Ca atare, este absolut necesar ca acei discipoli, fie ei elevi sau studenți, să fie pregătiți de către profesor pentru implicarea în comunitate, fie din postura profesională, familială, civică ș.a.m.d. Iar implicarea civică este cât se poate de necesară. Dincolo de faptul că își știu drepturile și responsabilitățile, cetățenii activi dau dovadă de solidaritate și doresc să se implice în bunul mers al societății. Cetățeanul activ este un cetățean responsabil, un cetățean care nu așteaptă mila statului, un cetățean care știe cum să caute, să găsească și să folosească elemente de legislație atunci când are nevoie; este un cetățean care știe că dacă aruncă gunoiul pe jos va plăti mai mult pentru servicii de salubrizare, pentru că cineva va veni într-o zi să curețe mizeria facută de el și nu va curăța pe gratis; este un cetățean care nu înjură guvernul și autoritățile locale, dar tot la patru ani în ziua votului are „alte priorități”; este un cetățean care știe că, dincolo de aspectul uman și cel religios, atunci când, de exemplu, face o donație, sau un act de caritate, acțiunea sa are și o componentă economico-socială necesară ș.a.m.d. Exemplele pot continua. Concluzia este una singură: cetățeanul activ are un rol determinant în realizarea unei societăți democratice și a unei lumi mai bune, iar dezvoltarea atitudinilor și a abilităților specifice unei cetățenii active devine un element tot mai necesar omului în contextul lumii de azi.
 
5. Domnule profesor Adrian Simion, vă mulțumim și vă dorim succes mai departe în activitate.
Și eu vă mulțumesc pentru interesul pe care îl arătați față de unitatea noastră de învățământ și față de elevii noștri și, de asemenea, vă doresc mult succes în implementarea acestui proiect, dar și a altora de acest fel.
Website-ul nostru utilizează cookie-uri. Mai mult
Confidenţialitatea ta este importantă pentru noi. Vrem să fim transparenţi și să îţi oferim posibilitatea să accepţi cookie-urile în funcţie de preferinţele tale.
De ce cookie-uri? Le utilizăm pentru a optimiza funcţionalitatea site-ului web, a îmbunătăţi experienţa de navigare, a se integra cu reţele de socializare şi a afişa reclame relevante pentru interesele tale. Prin clic pe butonul "DA, ACCEPT" accepţi utilizarea fișierelor cookie. Îţi poţi totodată schimba preferinţele privind fișierele cookie.
Da, accept
Modific setările
Mai târziu
Alegerea dumneavoastră privind fișierele cookie de pe site-ul getupandgoals.ro
Aceste cookies sunt strict necesare pentru funcţionarea site-ului și nu necesită acordul vizitatorilor site-ului, fiind activate automat.
- Afișarea secţiunilor site-ului - Reţinerea preferinţelor personale (inclusiv în ceea ce privește cookie-urile) - Reţinerea datelor de logare (cu excepţia logării printr-o platformă terţă, vezi mai jos) - Dacă este cazul, reţinerea coșului de cumpărături și reţinerea progresului unei comenzi
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
RX SERVICII BTL SRL getupandgoals.ro Vezi politica de confidenţialitate
gug, getupandgoals, cookieinfo, prv_level
Vă rugăm să alegeţi care dintre fişierele cookie de mai jos nu doriţi să fie utilizate în ce vă priveşte.
Aceste fișiere cookie ne permit să analizăm modul de folosire a paginii web, putând astfel să ne adaptăm necesității userului prin îmbunătățirea permanentă a website-ului nostru.
- Analiza traficului pe site: câţi vizitatori, din ce arie geografică, de pe ce terminal, cu ce browser, etc, ne vizitează - A/B testing pentru optimizarea layoutului site-ului - Analiza perioadei de timp petrecute de fiecare vizitator pe paginile noastre web - Solicitarea de feedback despre anumite părţi ale site-ului
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
Google Maps google.com / google.ro Vezi politica de confidenţialitate
CONSENT, NID, , SAPISID, SID, SIDCC, SSID, 1P_JAR, DV, OTZ
Aceste fișiere cookie vă permit să vă conectaţi la reţelele de socializare preferate și să interacţionaţi cu alţi utilizatori.
- Interacţiuni social media (like & share) - Posibilitatea de a te loga în cont folosind o platformă terţă (Facebook, Google, etc) - Rularea conţinutului din platforme terţe (youtube, soundcloud, etc)
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
Nu se utilizează cookie-uri de social media
Aceste fișiere cookie sunt folosite de noi și alte entităţi pentru a vă oferi publicitate relevantă intereselor dumneavoastră, atât în cadrul site-ului nostru, cât și în afara acestuia.
- Oferirea de publicitate în site adaptată concluziilor pe care le tragem despre tine în funcţie de istoricul navigării tale în site și, în unele cazuri, în funcţie de profilul pe care îl creăm despre tine. Facem acest lucru pentru a menţine site-ul profitabil, în așa fel încât să nu percepem o taxă de accesare a site-ului de la cei care îl vizitează. - Chiar dacă astfel de fișiere cookie nu sunt utilizate, te rugăm să reţii că ţi se vor afişa reclame pe site-ul nostru, dar acestea nu vor fi adaptate intereselor tale. Aceste reclame pot să fie adaptate în funcţie de conţinutul paginii.
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
Nu se utilizează cookie-uri de publicitate
Trimite