Schimbări climatice

Schimbările climatice

Schimbările climatice reprezintă o problemă care afectează toate ființele umane, atingând fiecare zonă a planetei. De asemenea, prezintă o deosebita urgență, este legată de comportamentul individual și colectiv și necesită de un nivel adecvat de cunoștințe interdisciplinare prin intermediul cărora să poată fi abordată în mod eficient.

De ce să discutăm despre schimbările climatice la școală?

Deoarece schimbările climatice reprezintă o problemă care vizează toate ființele umane și zonele planetei, este și necesită un nivel adecvat de cunoștințe interdisciplinare, este de mare necesitate să fie abordată în mod eficient în cadrul institutițiilor de învățământ.

Schimbările climatice: ieri, astăzi și mâine?

Schimbările climatice au afectat soarta omenirii pe întreaga durată a existenței sale și există câteva exemple care pot demonstra această afirmație.

Daca ne gandim numai la ultime 1250 ani, clima caldă din perioada cuprinsă între 800 și 1250 a permis reapariția societăților europene după revoluțiile din secolele anterioare. Răcirea climei și înrăutățirea culturilor au fost printre cauzele marii foamete europene începută în 1315 și a răsturnărilor sociale din China, de la mijlocul anilor 1600.

Toate acestea și multe alte fenomene sociale legate de schimbările climatice aparțin unei epoci istorice care este profund diferită de cea actuală.

Dacă, până la mijlocul anilor 1800, schimbările în ceea ce privește scăderea și creșterea temperaturilor s-au datorat unor factori independenți de activitățile umane,însă lucrurile s-au schimbat din a doua jumătate a anului 1800.

Revoluția industrială a fost posibilă prin utilizarea unor cantități enorme de combustibili fosili care, la un moment dat, eliberează niveluri de energie capabile să alimenteze mașini mai mari și mult mai puternice decât cele anterioare. Dar, acești combustibili fosili (cărbuni, chiar și petrol sau gaz) eliberează cantități imense de gaze de seră în aer, capabile să creeze un strat care să respingă căldura pământului produsă de soare în jos, determinând creșterea temperaturilor planetare.

Încă din 1873, geologul italian Antonio Stoppani a vorbit despre începutul erei "antropozoice" (astăzi vorbim despre "antropocen") pentru a indica trecerea către o lume în care ființele umane pot produce transformări ale planetei, care anterior ele erau doar forțe naturale.

Impactul tranformator al oamenilor asupra planetei, din anii 1960, a început să îngrijoreze grupuri în creștere de cercetători și activiști. Deteriorarea progresivă a calității mediului și îmbunătățirea contemporană a cunoștințelor științifice au condus la o conștientizare a problemei care s-a răspândit treptat.

Astăzi, știm că epoca antropozoică despre care vorbise Stoppani a distrus în mod iremediabil biodiversitatea planetei, a modificat ireversibil fluxurile globale de fosfor și nitrați, a provocat daune aproape iremediabile sistemului de utilizare a solului și este probabil să provoace o creștere a temperaturii globale care poate pune în pericol și supraviețuirea speciei umane.

Nivelul de creștere al temperaturii dincolo de care situația globală va deveni incontrolabilă, luând 1880 și 2100 ca referințe inițiale și finale, fluctuează între 1,5 și 2 grade Celsius, funcție de includerea sau nu a riscurilor de dispariție a unor insule (de exemplu, Tuvalu). Încă de astăzi înregistrăm o creștere de 1 grad în comparație cu 1880, iar proiecțiile științifice ne spun că, prin politicile implementate în prezent, în 2100 vom ajunge la o creștere de 3 grade.

Acest scenariu plasează omenirea și școala în fața unei noi provocări. Schimbarea politicilor, a practicilor productive și a stilului de viață individual și colectiv este urgentă și nu poate fi amânată. Efectele unei schimbări climatice, încă relativ limitate sunt deja resimțite cu rezultate dramatice în sudul lumii (zborul din zonele deșertificate și necultivabile este un exemplu) și cu efecte progresive mai dăunătoare și vizibile în nordul planetei.

Acordurile internaționale (Protocolul de la Kyoto și Acordul de la Paris din 2015) există și au obținut efecte parțiale, însă nivelul lor de punere în aplicare este încă insuficient pentru a rezolva o problemă care necesită o mare desfășurare a activităților cognitive, politice și de conversie productivă.

Proiectul “Get up and Goals!” si resursele educationale pentru constientizarea schimbarilor climatice

Proiectul Get up and goals! a elaborat trei instrumente concrete pentru a aborda atât problema schimbărilor climatice, cât și alte trei aspecte globale în predarea zilnică:

  • un manual geo-istoric global,
  • o serie de unități de învățare
  • și un set de instrumente de evaluare și auto-evaluarea învățării.

1. Manualul geo-istoric global, în fiecare capitol din care este compus, reia într-o secțiune specială schimbările climatice majore ale diferitelor perioade istorice cu schimbările sociale, economice și politice pe care le-au acționat.

În acest mod, studentul este în mod continuu stimulat să ia în considerare acțiunea marilor factori naturali asupra acțiunii umane și să integreze în studiu analizele politice, economice, culturale și relația dintre ființele umane și mediul înconjurător.

2. Unitățile de învățare (UdI) privind inegalitățile internaționale au fost construite pe baza a două principii:

  • Din punct de vedere al conținutului, ele alcătuiesc lizibilitatea complexității, împărțind-o în dovezi, cauze, efecte, fiecare dintre acestea fiind sistematizată într-una sau mai multe faze de studiu.

    Fiecare UdI este construită în conformitate cu o arhitectură modulară, iar profesorul poate decide să folosirea a doar câteva dintre fazele în care este împărțit, fără a pierde globalizarea abordării.

  • Din punct de vedere didactic, fiecare UdI propune un pasaj progresiv de la cunoștințe generale la cunoștințe de specialitate.

    Tranziția are loc printr-o învățare interactivă care se desfășoară astfel: în fiecare fază, profesorul propune conținut științific prin metode de cercetare, studiu aprofundat și protagonismul studenților.

    O fază finală (numită "meta-cunoaștere") încheie unitățile de învățare care permit o întărire a experienței dobândite și o conștientizare a sensului traseului educațional

3. Instrumente de evaluare și autoevaluare.

Unitățile de învățare și instrumentele de evaluare și autoevaluare (în limba engleză „SATs”) au fost construite pornind de la un conținut comun și asteptând aceleași rezultate de învățare.

În acest mod, SAT pot verifica rezultatele studenților atât în ceea ce privește cunoștințele despre tema specifică tratată, cât și capacitățile de învățare a cetățeniei globale învățate. Verificarea are loc printr-o comparație între scorurile exprimate de studenți și profesori înainte și după realizarea UdA și / sau a studiul manualului.

Website-ul nostru utilizează cookie-uri. Mai mult
Confidenţialitatea ta este importantă pentru noi. Vrem să fim transparenţi și să îţi oferim posibilitatea să accepţi cookie-urile în funcţie de preferinţele tale.
De ce cookie-uri? Le utilizăm pentru a optimiza funcţionalitatea site-ului web, a îmbunătăţi experienţa de navigare, a se integra cu reţele de socializare şi a afişa reclame relevante pentru interesele tale. Prin clic pe butonul "DA, ACCEPT" accepţi utilizarea fișierelor cookie. Îţi poţi totodată schimba preferinţele privind fișierele cookie.
Da, accept
Modific setările
Mai târziu
Alegerea dumneavoastră privind fișierele cookie de pe site-ul getupandgoals.ro
Aceste cookies sunt strict necesare pentru funcţionarea site-ului și nu necesită acordul vizitatorilor site-ului, fiind activate automat.
- Afișarea secţiunilor site-ului - Reţinerea preferinţelor personale (inclusiv în ceea ce privește cookie-urile) - Reţinerea datelor de logare (cu excepţia logării printr-o platformă terţă, vezi mai jos) - Dacă este cazul, reţinerea coșului de cumpărături și reţinerea progresului unei comenzi
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
RX SERVICII BTL SRL getupandgoals.ro Vezi politica de confidenţialitate
gug, getupandgoals, cookieinfo, prv_level
Vă rugăm să alegeţi care dintre fişierele cookie de mai jos nu doriţi să fie utilizate în ce vă priveşte.
Aceste fișiere cookie ne permit să analizăm modul de folosire a paginii web, putând astfel să ne adaptăm necesității userului prin îmbunătățirea permanentă a website-ului nostru.
- Analiza traficului pe site: câţi vizitatori, din ce arie geografică, de pe ce terminal, cu ce browser, etc, ne vizitează - A/B testing pentru optimizarea layoutului site-ului - Analiza perioadei de timp petrecute de fiecare vizitator pe paginile noastre web - Solicitarea de feedback despre anumite părţi ale site-ului
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
Google Maps google.com / google.ro Vezi politica de confidenţialitate
CONSENT, NID, , SAPISID, SID, SIDCC, SSID, 1P_JAR, DV, OTZ
Aceste fișiere cookie vă permit să vă conectaţi la reţelele de socializare preferate și să interacţionaţi cu alţi utilizatori.
- Interacţiuni social media (like & share) - Posibilitatea de a te loga în cont folosind o platformă terţă (Facebook, Google, etc) - Rularea conţinutului din platforme terţe (youtube, soundcloud, etc)
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
Nu se utilizează cookie-uri de social media
Aceste fișiere cookie sunt folosite de noi și alte entităţi pentru a vă oferi publicitate relevantă intereselor dumneavoastră, atât în cadrul site-ului nostru, cât și în afara acestuia.
- Oferirea de publicitate în site adaptată concluziilor pe care le tragem despre tine în funcţie de istoricul navigării tale în site și, în unele cazuri, în funcţie de profilul pe care îl creăm despre tine. Facem acest lucru pentru a menţine site-ul profitabil, în așa fel încât să nu percepem o taxă de accesare a site-ului de la cei care îl vizitează. - Chiar dacă astfel de fișiere cookie nu sunt utilizate, te rugăm să reţii că ţi se vor afişa reclame pe site-ul nostru, dar acestea nu vor fi adaptate intereselor tale. Aceste reclame pot să fie adaptate în funcţie de conţinutul paginii.
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
Nu se utilizează cookie-uri de publicitate
Trimite