Educația pentru Cetățenia Globală (ECG) este o abordare educațională care își propune să formeze cetățeni în a conștientiza complexitatea problemelor din prezent și în a înțelege mai bine atitudini și comportamente orientate spre rezolvarea lor. ECG poate fi aplicată în contextul școlar, ca și în educația non-formală.
UNESCO descrie educația pentru cetățenia globală ca o practică care dezvoltă un sentiment de apartenență la o comunitate mai amplă și la o umanitate comună, care subliniază interdependențele politice, economice, sociale și culturale și interconectarea dintre contextele locale, naționale și globale.
UNESCO consideră că obiectivele ECG ar trebui ințelese și știute în diferite domenii ale învățării, în cele trei dimensiuni educaționale fundamentale:
Încă în conformitate cu UNESCO, ECG își propune să fie transformator, deoarece îi ajută pe elevi să dobândească cunoștințele, abilitățile, valorile și atitudinile de care au nevoie pentru a ajuta lumea să devină mai incluzivă, mai echitabilă și mai pașnică.
Multe ONG-uri europene au dezvoltat bune practici și propuneri educaționale pentru a include ECG în școlile din propria țară. Unele ministere de educație au recunoscut oficial valoarea ECG, în timp ce în alte situații, ECG s-a răspândit și s-a dezvoltat direct în școli. În toate cazurile, schimbarea s-a maturizat în timp.
Experiențele inițiale ale ECG s-au axat pe predarea problemelor globale majore și s-au bazat pe experți din afara școlii, provenind din lumea implicata si activa in cooperarea internațională.
Ulterior, promotorii ECG au realizat că, pentru a fi eficace, abordarea trebuia să se bazeze pe profesori, „target” cheie pentru introducerea continuă a ECG în lumea educației (formal si informal). Astăzi, UNESCO încurajează diferite abordări ale ECG-urilor în școli: o abordare transversală a diferitelor discipline, precum o abordare globală care implică școli întregi sau un singur subiect.
Comparativ cu abordarea transversală față de subiecții diferiți, UNESCO subliniază modul în care educația pentru cetățenia globală poate fi integrată în discipline precum educația civică, studii sociale, studii de mediu, geografie, istorie, educație religioase, științe, muzică și arte. Acestea din urmă - și mai ales artele vizuale, muzica și literatura – pot dezvolta sentimentul de apartenență și pot facilita înțelegerea și dialogul dintre oamenii de diferite culturi; artele pot juca, de asemenea, un rol fundamental în analiza critică a problemelor sociale. Sportul le oferă studenților posibilitatea de a dezvolta o abordare pozitivă a problemelor precum munca în echipă, diversitatea, coeziunea socială și echitatea.
Cu acest fel de abordare, ECG promovează intens colaborarea dintre profesori, fiecare dintre aceștia putând să se ocupe de probleme legate de educația pentru cetățenia globală cu ochii unui subiect diferit. Abordarea transversală poate părea dificil de pus în practică în absența voinței sau a experienței anterioare, dar răspunde unor nevoi de învățare mai profunde, încurajând participarea între grupurile de profesori, precum și între grupuri de studenți.
În abordarea globală propusă de UNESCO, temele și problemele ECG sunt exprimate în prioritățile școlare și în etica școlară, implicând întregul institut. Educația în domeniul cetățeniei globale oferă ocazia pentru a transforma conținutul curriculum-ului, mediul de învățare și practicile de predare și evaluare. Exemplele unei abordări globale includ integrarea rezultatelor învățării ECG în subiectele existente la toate nivelurile, utilizarea metodelor participative de învățare, celebrarea zilelor internaționale, creșterea gradului de conștientizare, stabilirea de grupuri orientate către acțiune, implicarea comunității și interconectarea legăturii între școli și diferite locuri.
Implementarea ECG ca subiect independent este mai puțin eficientă, din perspectiva proiectului « Get up and goals! » deși este prezentă în unele țări, cum ar fi Republica Coreeană.
Proiectul Get up and goals! promovează ECG atât ca abordare transversală a diferitelor discipline, cât și ca o abordare globală care implică întreaga instituție educațională. Proiectul vizează, pe de o parte, o revizuire a obiectivelor, conținutul, metodologiile și evaluările mediilor de predare și învățare ale fiecărei discipline, orientându-le spre formarea cetățenilor și a cetățenilor din lumea globală, capabili să acționeze pentru Agenda 2030 a ONU, iar pe de altă parte, „Get up and goals!” stimulează școlile să regândească instruirea și dispozitivele organizaționale învederea atingerii obiectivelor de dezvoltare durabilă.
Proiectul vizează în special școli secundare și se adresează SDG-urilor prin intermediul a 4 probleme globale importante ale prezentului: schimbările climatice, migrația globală, inegalitățile de gen, inegalitățile internaționale.
Get up and goals! dorește să implice în principal cadre didactice, cifre cheie atât pentru formarea în domeniul cetățeniei globale, cât și pentru SDGs generațiilor tinere și pentru multiplicarea impactului educațional. Pentru asta Get up and goals! oferă tuturor cadrelor didactice patru tipuri de instrumente operaționale de predare prin care să poarte ECG și SDGs în predarea cotidiană:
Proiectul Get up and goals! oferă studenților activități de învățare la nivel global și servicii de învățare.
Activitățile global learning au scopul de a dezvoltacunoașterea și înțelegerea lumii, abilitatea de a înțelege interconexiunile globale, de a privi din mai multe perspective, de a conecta faptele și mecanismele locale cu fapte și mecanisme globale, cu scopul de a înțelege relația între aspectele economice, politice, sociale, de mediu, culturale și istorice, depășind limitele disciplinelor individuale.
Pentru a atinge aceste obiective, proiectul propune claselor atât un set de unități de învățare pe patru teme majore ale prezentului, cât și un manual geo-istoric global care propune o viziune interconectată a istoriei lumii, liberă de naționalism și Eurocentrism.
În cadrul activităților de service learning, ei urmăresc să traducă cunoștințele și abilitățile dobândite de studenți în comportamente care vizează aducerea marilor teme ale prezentului în comunitățile în care trăiesc. Pentru realizarea acestui lucru, proiectul Get up and goals! propune elevilor realizarea unor acțiuni de sensibilizare față de comunitățile locale, invitându-i să se gândească la forme de implicare de mare impact (de exemplu, Flashmob, teatrul de stradă...), recurgând, de asemenea, la sprijinul asociațiilor și agențiilor specializate.
Proiectul Get up and goals! propune școlilor să contribuie la realizarea SDGs prin modificarea unui set de practici referitoare la diferite aspecte ale vieții școlare. Propunerea invită la schimbarea aspectelor legate de predare, de exemplu prin adoptarea abordării învățământului pentru cetățenia globală, schimbarea aspectelor legate de organizare, comunicare, opțiuni de cumpărare, promovarea deciziilor. În vederea atingerii acestui obiectiv, proiectul oferă școlilor un instrument de autoevaluare bazat pe indicatori și surse de verificare. Adoptarea instrumentului permite atât verificarea nivelului de pornire al școlilor individuale, cât și măsurarea progreselor realizate în timp.
Organizații implicate în educație pentru cetățenie globală, asociații de cadre didactice și organizații implicate în cercetarea educațională, grație proiectului Get up and goals! vor avea resurse disponibile în 12 limbi (evident, si in limba romana!) pentru a se putea răspândi liber, cu condiția menționării surselor de origine și a proiectului de origine.
Unitățile de învățare, manualul geo-istoric global, instrumentele de autoevaluare se nasc ca o contribuție la reînnoirea învățământului european, găsindu-și scopul într-o partajare largă și printr-o lucrare de experimentare în clasele care depășesc termenul de Get up and goals!
Companie | Domeniu | Politica de confidenţialitate |
---|---|---|
RX SERVICII BTL SRL | getupandgoals.ro | Vezi politica de confidenţialitate |
gug, getupandgoals, cookieinfo, prv_level |
Companie | Domeniu | Politica de confidenţialitate |
---|---|---|
Google Maps | google.com / google.ro | Vezi politica de confidenţialitate |
CONSENT, NID, , SAPISID, SID, SIDCC, SSID, 1P_JAR, DV, OTZ |
Companie | Domeniu | Politica de confidenţialitate |
---|---|---|
Nu se utilizează cookie-uri de social media |
Companie | Domeniu | Politica de confidenţialitate |
---|---|---|
Nu se utilizează cookie-uri de publicitate |