Educația pentru Cetățenia Globală

EDUCAȚIA PENTRU CETĂȚENIA GLOBALĂ (ECG)

Ce este ECG?

Educația pentru Cetățenia Globală (ECG) este o abordare educațională care își propune să formeze cetățeni în a conștientiza complexitatea problemelor din prezent și în a înțelege mai bine atitudini și comportamente orientate spre rezolvarea lor. ECG poate fi aplicată în contextul școlar, ca și în educația non-formală.

UNESCO descrie educația pentru cetățenia globală ca o practică care dezvoltă un sentiment de apartenență la o comunitate mai amplă și la o umanitate comună, care subliniază interdependențele politice, economice, sociale și culturale și interconectarea dintre contextele locale, naționale și globale.

UNESCO consideră că obiectivele ECG ar trebui ințelese și știute în diferite domenii ale învățării, în cele trei dimensiuni educaționale fundamentale:

  • cognitiv: dobândirea de cunoștințe, înțelegere și gândire critică la nivel global, regional, național și local, precum și la interconectarea și interdependența diferitelor țări și populații;
  • socio-emoțională: dezvoltarea unui sentiment de apartenență la o umanitate comună, împărtășirea valorilor și a responsabilităților, promovarea empatiei, a solidarității și a respectului pentru diferențe și diversitate;
  • comportamentală: învățarea de a acționa eficient și responsabil la nivel local, național și global, pentru o lume mai pașnică și mai durabilă.

Încă în conformitate cu UNESCO, ECG își propune să fie transformator, deoarece îi ajută pe elevi să dobândească cunoștințele, abilitățile, valorile și atitudinile de care au nevoie pentru a ajuta lumea să devină mai incluzivă, mai echitabilă și mai pașnică.

Multe ONG-uri europene au dezvoltat bune practici și propuneri educaționale pentru a include ECG în școlile din propria țară. Unele ministere de educație au recunoscut oficial valoarea ECG, în timp ce în alte situații, ECG s-a răspândit și s-a dezvoltat direct în școli. În toate cazurile, schimbarea s-a maturizat în timp.

Experiențele inițiale ale ECG s-au axat pe predarea problemelor globale majore și s-au bazat pe experți din afara școlii, provenind din lumea implicata si activa in cooperarea internațională.

Ulterior, promotorii ECG au realizat că, pentru a fi eficace, abordarea trebuia să se bazeze pe profesori, „target” cheie pentru introducerea continuă a ECG în lumea educației (formal si informal). Astăzi, UNESCO încurajează diferite abordări ale ECG-urilor în școli: o abordare transversală a diferitelor discipline, precum o abordare globală care implică școli întregi sau un singur subiect.

Comparativ cu abordarea transversală față de subiecții diferiți, UNESCO subliniază modul în care educația pentru cetățenia globală poate fi integrată în discipline precum educația civică, studii sociale, studii de mediu, geografie, istorie, educație religioase, științe, muzică și arte. Acestea din urmă - și mai ales artele vizuale, muzica și literatura – pot dezvolta sentimentul de apartenență și pot facilita înțelegerea și dialogul dintre oamenii de diferite culturi; artele pot juca, de asemenea, un rol fundamental în analiza critică a problemelor sociale. Sportul le oferă studenților posibilitatea de a dezvolta o abordare pozitivă a problemelor precum munca în echipă, diversitatea, coeziunea socială și echitatea.

Cu acest fel de abordare, ECG promovează intens colaborarea dintre profesori, fiecare dintre aceștia putând să se ocupe de probleme legate de educația pentru cetățenia globală cu ochii unui subiect diferit. Abordarea transversală poate părea dificil de pus în practică în absența voinței sau a experienței anterioare, dar răspunde unor nevoi de învățare mai profunde, încurajând participarea între grupurile de profesori, precum și între grupuri de studenți.

În abordarea globală propusă de UNESCO, temele și problemele ECG sunt exprimate în prioritățile școlare și în etica școlară, implicând întregul institut. Educația în domeniul cetățeniei globale oferă ocazia pentru a transforma conținutul curriculum-ului, mediul de învățare și practicile de predare și evaluare. Exemplele unei abordări globale includ integrarea rezultatelor învățării ECG în subiectele existente la toate nivelurile, utilizarea metodelor participative de învățare, celebrarea zilelor internaționale, creșterea gradului de conștientizare, stabilirea de grupuri orientate către acțiune, implicarea comunității și interconectarea legăturii între școli și diferite locuri.

Implementarea ECG ca subiect independent este mai puțin eficientă, din perspectiva proiectului « Get up and goals! » deși este prezentă în unele țări, cum ar fi Republica Coreeană.

Proiectul Get up and goals! promovează ECG atât ca abordare transversală a diferitelor discipline, cât și ca o abordare globală care implică întreaga instituție educațională. Proiectul vizează, pe de o parte, o revizuire a obiectivelor, conținutul, metodologiile și evaluările mediilor de predare și învățare ale fiecărei discipline, orientându-le spre formarea cetățenilor și a cetățenilor din lumea globală, capabili să acționeze pentru Agenda 2030 a ONU, iar pe de altă parte, „Get up and goals!” stimulează școlile să regândească instruirea și dispozitivele organizaționale învederea atingerii obiectivelor de dezvoltare durabilă.

Proiectul vizează în special școli secundare și se adresează SDG-urilor prin intermediul a 4 probleme globale importante ale prezentului: schimbările climatice, migrația globală, inegalitățile de gen, inegalitățile internaționale.

Get up and goals! dorește să implice în principal cadre didactice, cifre cheie atât pentru formarea în domeniul cetățeniei globale, cât și pentru SDGs generațiilor tinere și pentru multiplicarea impactului educațional. Pentru asta Get up and goals! oferă tuturor cadrelor didactice patru tipuri de instrumente operaționale de predare prin care să poarte ECG și SDGs în predarea cotidiană:

  • o selecție de idei fundamentale ("Big ideas") privind fiecare dintre temele globale propuse, au rolul de a ghida profesorii în vederea selectarii conținuturilor pe care viitorii cetățeni nu le pot cunoaște la sfârșitul școlii;
  • unitățile de învățare interdisciplinare (o TLUs – Teaching and Learning Units), legate de fiecare dintre cele 4 teme globale, trebuie incluse în planificarea didactică anuală a diferitelor discipline școlare;
  • un manual geo-istoric global creat de profesorii europeni de istorie mondială. Textul descrie dezvoltarea istoriei umane universale, conectându-l cu evoluția fenomenelor legate de cele patru teme importante ale proiectului și depășind accentul pe componenta istorică națională și eurocentrică a manualelor tradiționale. Manualul are un set inovativ de documente educaționale istorice și poate fi folosit atât ca text principal, cât și ca text complementar pentru studiul și predarea istoriei;
  • un set de instrumente de evaluare și autoevaluare inspirat de ECG și de Agenda 2030, pentru a măsura și documenta atât progresul învățării elevilor, cât și gradul de aderare la ECG și contribuția la sustenabilitatea întregii școli.

Proiectul Get up and goals! oferă studenților activități de învățare la nivel global și servicii de învățare.

Activitățile global learning au scopul de a dezvoltacunoașterea și înțelegerea lumii, abilitatea de a înțelege interconexiunile globale, de a privi din mai multe perspective, de a conecta faptele și mecanismele locale cu fapte și mecanisme globale, cu scopul de a înțelege relația între aspectele economice, politice, sociale, de mediu, culturale și istorice, depășind limitele disciplinelor individuale.

Pentru a atinge aceste obiective, proiectul propune claselor atât un set de unități de învățare pe patru teme majore ale prezentului, cât și un manual geo-istoric global care propune o viziune interconectată a istoriei lumii, liberă de naționalism și Eurocentrism.

În cadrul activităților de service learning, ei urmăresc să traducă cunoștințele și abilitățile dobândite de studenți în comportamente care vizează aducerea marilor teme ale prezentului în comunitățile în care trăiesc. Pentru realizarea acestui lucru, proiectul Get up and goals! propune elevilor realizarea unor acțiuni de sensibilizare față de comunitățile locale, invitându-i să se gândească la forme de implicare de mare impact (de exemplu, Flashmob, teatrul de stradă...), recurgând, de asemenea, la sprijinul asociațiilor și agențiilor specializate.

Proiectul Get up and goals! propune școlilor să contribuie la realizarea SDGs prin modificarea unui set de practici referitoare la diferite aspecte ale vieții școlare. Propunerea invită la schimbarea aspectelor legate de predare, de exemplu prin adoptarea abordării învățământului pentru cetățenia globală, schimbarea aspectelor legate de organizare, comunicare, opțiuni de cumpărare, promovarea deciziilor. În vederea atingerii acestui obiectiv, proiectul oferă școlilor un instrument de autoevaluare bazat pe indicatori și surse de verificare. Adoptarea instrumentului permite atât verificarea nivelului de pornire al școlilor individuale, cât și măsurarea progreselor realizate în timp.

Organizații implicate în educație pentru cetățenie globală, asociații de cadre didactice și organizații implicate în cercetarea educațională, grație proiectului Get up and goals! vor avea resurse disponibile în 12 limbi (evident, si in limba romana!) pentru a se putea răspândi liber, cu condiția menționării surselor de origine și a proiectului de origine.

Unitățile de învățare, manualul geo-istoric global, instrumentele de autoevaluare se nasc ca o contribuție la reînnoirea învățământului european, găsindu-și scopul într-o partajare largă și printr-o lucrare de experimentare în clasele care depășesc termenul de Get up and goals!

Website-ul nostru utilizează cookie-uri. Mai mult
Confidenţialitatea ta este importantă pentru noi. Vrem să fim transparenţi și să îţi oferim posibilitatea să accepţi cookie-urile în funcţie de preferinţele tale.
De ce cookie-uri? Le utilizăm pentru a optimiza funcţionalitatea site-ului web, a îmbunătăţi experienţa de navigare, a se integra cu reţele de socializare şi a afişa reclame relevante pentru interesele tale. Prin clic pe butonul "DA, ACCEPT" accepţi utilizarea fișierelor cookie. Îţi poţi totodată schimba preferinţele privind fișierele cookie.
Da, accept
Modific setările
Mai târziu
Alegerea dumneavoastră privind fișierele cookie de pe site-ul getupandgoals.ro
Aceste cookies sunt strict necesare pentru funcţionarea site-ului și nu necesită acordul vizitatorilor site-ului, fiind activate automat.
- Afișarea secţiunilor site-ului - Reţinerea preferinţelor personale (inclusiv în ceea ce privește cookie-urile) - Reţinerea datelor de logare (cu excepţia logării printr-o platformă terţă, vezi mai jos) - Dacă este cazul, reţinerea coșului de cumpărături și reţinerea progresului unei comenzi
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
RX SERVICII BTL SRL getupandgoals.ro Vezi politica de confidenţialitate
gug, getupandgoals, cookieinfo, prv_level
Vă rugăm să alegeţi care dintre fişierele cookie de mai jos nu doriţi să fie utilizate în ce vă priveşte.
Aceste fișiere cookie ne permit să analizăm modul de folosire a paginii web, putând astfel să ne adaptăm necesității userului prin îmbunătățirea permanentă a website-ului nostru.
- Analiza traficului pe site: câţi vizitatori, din ce arie geografică, de pe ce terminal, cu ce browser, etc, ne vizitează - A/B testing pentru optimizarea layoutului site-ului - Analiza perioadei de timp petrecute de fiecare vizitator pe paginile noastre web - Solicitarea de feedback despre anumite părţi ale site-ului
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
Google Maps google.com / google.ro Vezi politica de confidenţialitate
CONSENT, NID, , SAPISID, SID, SIDCC, SSID, 1P_JAR, DV, OTZ
Aceste fișiere cookie vă permit să vă conectaţi la reţelele de socializare preferate și să interacţionaţi cu alţi utilizatori.
- Interacţiuni social media (like & share) - Posibilitatea de a te loga în cont folosind o platformă terţă (Facebook, Google, etc) - Rularea conţinutului din platforme terţe (youtube, soundcloud, etc)
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
Nu se utilizează cookie-uri de social media
Aceste fișiere cookie sunt folosite de noi și alte entităţi pentru a vă oferi publicitate relevantă intereselor dumneavoastră, atât în cadrul site-ului nostru, cât și în afara acestuia.
- Oferirea de publicitate în site adaptată concluziilor pe care le tragem despre tine în funcţie de istoricul navigării tale în site și, în unele cazuri, în funcţie de profilul pe care îl creăm despre tine. Facem acest lucru pentru a menţine site-ul profitabil, în așa fel încât să nu percepem o taxă de accesare a site-ului de la cei care îl vizitează. - Chiar dacă astfel de fișiere cookie nu sunt utilizate, te rugăm să reţii că ţi se vor afişa reclame pe site-ul nostru, dar acestea nu vor fi adaptate intereselor tale. Aceste reclame pot să fie adaptate în funcţie de conţinutul paginii.
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
Nu se utilizează cookie-uri de publicitate
Trimite